Lees hier de antwoorden van de gemeente op onderstaande vragen.
Aan de griffier van de gemeenteraad van Roermond
Postbus 900
6040 AX Roermond
Roermond, 6 december 2017
Betreft: Schriftelijke vragen ex. Art. 43 R.v.O. m.b.t. aanvraag bijstandsuitkering
Geachte griffier,
Wij verzoeken u deze brief met schriftelijke vragen op basis van Art. 43 R.v.O. door te leiden naar het college van B&W.
Inleiding
Vanuit het college is ons aangegeven: De rol van raadsleden is kaderstellend en controlerend of het beleid binnen de gestelde kaders en de daarbij behorende begroting is uitgevoerd. Raadsleden zijn in de ogen van de LVR ook de volksvertegenwoordigers die inwoners, alleen of verenigd, uit onze gemeente bijstaan en adviseren.
LVR-fractieleden kregen van een burger de vraag hoe hij een bijstandsuitkering moest aanvragen. Op dat moment beperkten wij ons tot de eerder beschreven taakopvatting die wij vanuit het college hebben meegekregen. Wij hebben de burger vervolgens als zodanig geadviseerd het gemeentelijk telefoonnummer 140475 te bellen. Wij zijn wel bij het telefoongesprek aanwezig gebleven.
140475 bellen, inspreken ‘Roermond’ om vervolgens een automatische stem te horen die zegt, dat afspraken ook via de website van de gemeente Roermond aangevraagd kunnen worden.
Zo gezegd, zo gedaan: www.roermond.nl à inwoner à sociale voorzieningen en dan?
Na minutenlang surfen werd de pagina uiteindelijk gevonden. Vervolgens zoeken naar waar je nu precies moet zijn en ja hoor, boven in staat heel klein ‘formulieren’.
Prima! Niet Roermond.nl maar www.werk.nl, inloggen met je DigiD en alle gegevens invullen.
Als deze stappen zijn doorlopen krijgt men de melding ‘’het is in uw gemeente niet mogelijk om via Werk.nl een verzoek voor een bijstandsuitkering bij het WERKbedrijf in te dienen. Uiteindelijk toch maar 140475 gebeld en gewacht tot er een persoon aan de telefoon kwam.
Dit brengt de LVR tot de volgende vragen:
Hoogachtend,