Vragen ex art. 43 RvO over Onderhoudstoestand Stationstunnel Roermond

Geachte Collegeleden,

De Stationstunnel in Roermond is enkele jaren geleden gerenoveerd, maar de kwaliteit van deze
renovatie laat te wensen over. De bijgevoegde foto’s tonen scheuren, vochtplekken en roestvorming,
wat vragen oproept over de duurzaamheid en kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden.
Reeds tijdens en direct na de uitvoering van de renovatie zijn er vanuit verschillende hoeken zorgen
geuit over de manier waarop het project werd uitgevoerd. Er werd gewezen op afwijkingen van de
ontwerptekeningen, matige afwerking en een gebrek aan adequate controle door de gemeente.
Destijds werd al gewaarschuwd dat sommige gebreken pas na enkele jaren zichtbaar zouden worden,
iets wat nu werkelijkheid is geworden.
Daarnaast heeft de LVR al eerder, op 27 november 2019, een motie (19M63, onderzoek uitvoering
project Renovatie stationstunnel) ingediend waarin werd gevraagd om nader onderzoek naar de
kwaliteit van de uitvoering, aansprakelijkheid van aannemers en toezicht door de gemeente. Hoewel
deze motie destijds is aangehouden en niet in stemming gebracht, bevestigd de geuite zorgen de
actuele situatie.
Uit de beantwoording van eerdere vragen door het College bleek dat er sprake was van toezicht en
kwaliteitscontroles. Echter, gezien de huidige staat van de tunnel rijst de vraag of deze controles
voldoende zijn geweest en of de renovatie daadwerkelijk volgens de afgesproken kwaliteitsnormen is
uitgevoerd.

De huidige situatie vraagt om opheldering en maatregelen.

  1.  Hoe beoordeelt het College de huidige onderhoudsstatus van de Stationstunnel?
    • Is het College op de hoogte van de zichtbare gebreken en beschadigingen?
    • Welke structurele en incidentele onderhoudsmaatregelen zijn sinds de renovatie
    getroffen?
  2. In hoeverre is de renovatie destijds uitgevoerd conform de gestelde kwaliteitsnormen?
    • Is er bij de oplevering geborgd dat de werkzaamheden voldeden aan de contractuele
    en technische eisen?
    • Hoe reflecteert het College op het destijds uitgevoerde toezicht en de
    kwaliteitscontroles?
    • Kan het College inzage geven in het proces-verbaal van oplevering van de renovatie?
  3. Zijn de geconstateerde gebreken onder de garantieregeling van de aannemer(s) te verhalen?
    • Is de garantietermijn inmiddels verstreken, en zo ja, waarom is er eerder geen actie
    ondernomen?
    • Heeft de gemeente de aannemer(s) aansprakelijk gesteld voor gebreken die zijn
    ontstaan binnen de garantietermijn?
  4. Hoe heeft het College sinds de oplevering geanticipeerd op signalen over de afnemende kwaliteit
    van de tunnel?
    • Welke meldingen over gebreken zijn sinds de renovatie bij de gemeente
    binnengekomen en welke acties zijn hierop ondernomen?
    • Kan het College inzage geven in alle meldingen en rapportages naar aanleiding van
    deze meldingen?
    • In hoeverre zijn eerdere waarschuwingen over kwaliteitsissues serieus genomen en
    opgevolgd?
  5. Wat vindt het College van de huidige uitstraling en functionaliteit van de Stationstunnel?
    • Acht het College de huidige staat van de tunnel acceptabel voor een belangrijke
    stedelijke toegangspoort?
    • Zijn er concrete plannen of maatregelen voorzien om de uitstraling en duurzaamheid
    van de tunnel te verbeteren?
  6. Welke structurele maatregelen worden genomen om herhaling van dergelijke situaties te voorkomen?
    • Hoe wordt in toekomstige infrastructurele projecten gewaarborgd dat kwaliteit en duurzaamheid daadwerkelijk worden gerealiseerd?• Is er voldoende budget en aandacht voor preventief en correctief onderhoud van de Stationstunnel?

Wij zien de antwoorden met belangstelling tegemoet binnen de gestelde termijn.

Namens de LVR-fractie,
Mark Schlicher
Tel. 06 48313040
Raadslid Liberale Volkspartij Roermond
Lid commissie Ruimte